Johann Sebastian Bach - 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligatoBWV 1014–1019 / P. Łosakiewicz, L. Stawarz

39,00 zł
Ilość
dostępny

Zawartość płyty

Johann Sebastian Bach 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014–1019

CD1

I. Sonata h-moll

1. Adagio [03'44'']
2. Allegro [02'56'']
3. Andante [03'18'']
4. Allegro [03'39'']

II Sonata A-dur

5. Dolce [02'59'']
6. Allegro [03'18'']
7. Andante [03'12'']
8. Presto [04'33'']

III Sonata E-dur

9. Adagio [04'50'']
10. Allegro [03'11'']
11. Adagio ma non tanto [05'04'']
12. Allegro [04'20'']

CD2

IV Sonata c-moll

1. Largo [04'27'']
2. Allegro [04'35'']
3. Adagio [03'36'']
4. Allegro [04'39'']

V Sonata f-moll

5. [Largo] [06'04'']
6. Allegro [04'34'']
7. Adagio [02'47'']
8. Vivace [02'27'']

VI Sonata G-dur

9. Vivace [03'35'']
10. Largo [01'42'']
11. Allegro - harpsichord solo [03'21'']
12. Adagio [02'51'']
13. Allegro [03'29'']

Całkowity czas

CD 1: 48'14''
CD 2: 48'14''

Opis

"J.S. Bach – 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014-1019 to rozmowa, dialog, wzajemne nasłuchiwanie. Nagranie Pawła Łosakiewicza i Lilianny Stawarz ma wiele zalet. Co jednak najważniejsze, nie narzuca się, płynie w swoim tempie, zaciekawia, daje do myślenia. Artyści prawdziwie muzykują - gadają, dopowiadają, jakby nagle w dobrze znanych nutach Bacha odnaleźli tylko sobie znane historie."

Jacek Hawryluk, Program 2 Polskiego Radia

Johann Sebastian Bach wykorzystywał niemal wszystkie zastane formy muzyczne swoich czasów; używał ich oczywiście twórczo i czasem w sposób oryginalny. Sonata jest w jego twórczości reprezentowana bogato i różnorodnie, a wśród dzieł tego rodzaju najważniejsze miejsce zajmują sonaty z udziałem skrzypiec. Przypuszcza się, że wiele spośród nich mogło powstać w okresie działalności na dworze w Köthen - pisze Piotr Maculewicz w książeczce do płyty. - Pracodawca Bacha - muzykalny książę Leopold - otaczał się znakomitymi wirtuozami i chłonął najbardziej aktualny repertuar, w tym najmodniejszy - włoski. Na pewno wtedy powstały epokowe "Sei solo a violino", znane z autografu datowanego na rok 1720, w skład których weszły trzy sonaty i trzy partity (czyli suity lub sonaty da camera) na skrzypce solo - wyjątkowo, co podkreślał sam tytuł - senzabasso . Jednak datowanie innych dzieł kameralnych Bacha jest trudne, zachowały się bowiem na ogół tylko w rękopiśmiennych kopiach uczniów. Co ciekawe, żaden z tych utworów nie został wydany drukiem, choć zapotrzebowanie na taki repertuar było ogromne. Wybitny badacz twórczości Bacha - Christoph Wolff - przypuszcza, że powodem była bezkompromisowość autora, który nie czynił żadnych ustępstw wobec muzycznych dyletantów, a swe utwory komponował z myślą o muzykach o najwyższych umiejętnościach: zapewne o sobie i swych uczniach oraz synach.

Paweł Łosakiewicz (skrzypce) oraz Lilianna Stawarz (klawesyn) - wybitni interpretatorzy muzyki dawnej - postanowili wspólnie nagrać 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014–1019 Johanna Sebastiana Bacha, a ich mistrzowskie interpretacje potwierdzają słowa Maculewicza - utwory te powstały z myślą o muzykach o najwyższych umiejętnościach. Pełno tu ukrytych subtelności, gra artystów jest lekka i wciągająca, a zarazem doskonale oddająca intencje kompozytora z Lipska. Jest to zarazem kolejna płyta w dorobku każdego z tych utytułowanych muzyków, w ubiegłym roku Lilianna Stawarz otrzymała Fryderyka za płytę z oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo (w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna), zaś wydany z Chopin University Press album Pawła Łosakiewicza 12 Fantazji na skrzypce solo / G. F. Telemann stanowi pierwsze polskie nagranie fonograficzne kompletu fantazji G.Ph. Telemanna. 

"Zabawne… słuchając tego duetu, nieodparcie mam wrażenie przyciągania kontrastów. On – jakby chciał "mówić" za dwoje. Ona - przeciwnie; rozmarzona, za wszelką cenę pozostająca w tle. Przedziwny związek nieco kapryśnych skrzypiec i piekielnie poważnego klawesynu. Ale czy właśnie nie na tak szerokim diapazonie rozpięta jest muzyka Jana Sebastiana? Czasami wstrząsająco poważna, innym razem rozkosznie radosna. 6 Sonat na skrzypce i klawesyn… dwojga doświadczonych artystów, którym nie jest wszystko jedno"

Jacek Hawryluk, Program 2 Polskiego Radia

KOMPOZYTOR Jan Sebastian Bach (1685-1750)
WYKONAWCA Paweł Łosakiewicz (skrzypce), Lilianna Stawarz (klawesyn)
INSTRUMENT / OBSADA Klawesyn, Skrzypce
OPRACOWANIE / REDAKCJA Maja Baczyńska (redaktor wydawca), Agnieszka Szczepańczyk (realizacja), Andrzej Lupa (realizacja), Katarzyna Bałdyga
TŁUMACZENIE Michał Kubicki
ILUSTRACJE Łukasz Pawlak
WYDANIE Wydanie 1.
MIEJSCE WYDANIA Warszawa
WYDAWCA Chopin University Press
ROK WYDANIA 2018
OPIS FIZYCZNY 2 płyty (CD)
KATEGORIA I TAGI
  • Kategorie tematyczne
  • Polecane
  • Muzyka
  • Muzyka barokowa