Chopin - Walce [B] i inne utwory

38,50 zł
Ilość
dostępny

Zawartość płyty

1. Walc E-dur WN 18 [2'29'']
2. Walc h-moll WN 19 [2'39'']
3. Walc Des-dur WN 20 [2'43'']
4. Walc As-dur WN 28 [1'12'']
5. Walc e-moll WN 29 [2'50'']
6. Walc Ges-dur WN 42 [2'05'']
7. Walc As-dur WN 47 [3'18'']
8. Walc f-moll WN 55 [3'08'']
9. Walc a-moll WN 63 [2'28'']
10. Walc a-moll op. 34 nr 2 [5'22'']
11. Walc Des-dur op. 64 nr 1 [1'42'']
12. Walc cis-moll op. 64 nr 2 [3'35'']
13. Impromptu cis-moll WN 46 [pierwsza wersja] [4'23'']
14. Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22 [13'16'']

Całkowity czas

51'59''

Opis

Kolejny album Serii B poświęcony Walcom zawiera nie tylko dziewięć utworów gatunku wydanych po śmierci kom pozy tora. Ich krótki czas trwania stworzył okazję do repertuarowego uzupełnienia fonograficznego cyklu Wydania Narodowego o utwory w nim jeszcze nieobecne – Impromptu cis-moll WN 46 z tomu Różnych utworów oraz Andante spianato i Polonez Es-dur op. 22 w wersji na jeden fortepian. Obok wymienionych kompozycji znalazły się w albumie także wybrane przez artystę wykonawcę Walce; a-moll op. 34 nr 2 oraz Des-dur i cis-moll z opusu 64.

Walce należą do tych utworów Chopina, które są najczęściej wydawane i najbardziej popularne.[…] Chopinowski walc sięga do wielu wzorów. Najwcześniej do tradycji walca zadomowionego w kraju. Rzec można, że pokolenie Chopina „wzrastało” w rytmie wiedeńskiego walca w ojczystym wydaniu. Specyfikę tego wydania; popularnego wówczas tańca zwanego walcerkiem, charakteryzuje częste stosowanie rytmów lendlera, obok rytmiki oberka i mazurka. Z walcem popularnym, miejskim, dworskim, grywanym na balach i spotkaniach towarzyskich Chopina stykał się często i bezpośrednio. Nie obca mu była również tradycja austriacko-wiedeńską.[…]. Chopin podzielił swoje walce na dwa odrębne nurty: towarzyski i koncertowy. Wszystkie utwory wydane po śmierci kompozytora należą do nurtu towarzyskiego, co bynajmniej nie deprecjonuje ich wartości, tym bardziej, że granice pomiędzy obu nurtami często ulegają zatarciu.

Pierwsze pięć utworów zarejestrowanych w albumie pochodzi z okresu warszawskiego, pozostałe cztery powstały w Paryżu. Walce warszawskie pochodzą z roku 1829 [ lata powstania kompozycji podajemy za redakcją Wydania Narodowego]. Walce E-dur WN 18 i As-dur WN 28 – pierwsze próby zmierzenia się z konwencją formy tańca z wyodrębnionym triem – reprezentują muzykę użytkową ukształtowaną przez wspomniany model polski (Walc As-dur zwłaszcza). Trzy walce następne napisane w kraju, ale z pewnością już po pierwszej wizycie w Wiedniu (1829), ujawniają indywidualny chopinowski rys stylistyczny. Część środkowa Walca h-moll WN 19, podobnie jak trio Walca Des-dur WN 20 zapowiadają dojrzałą lirykę walców paryskich. W zestawie omawianych utworów wyróżnia się Walc e-moll WN 29 z 1830 roku, jeden z najświetniejszych przejawów chopinowskiej inwencji tego okresu. Jest to pierwszy walc typu koncertowego z introdukcją i kodą, pełen pianistycznego blasku i rozmachu. Za jego wirtuozowską fasadą kryje się ekspresja o zdecydowanie romantycznym charakterze. Właściwie jest to walc – ballada, z tematem sugerującym jakąś barwną poetycką opowieść; swoista antycypacja późniejszych poematów tanecznych. Według niektórych znawców utwór pozostawił daleko w tyle efektowną stylizację walca w Zaproszeniu do tańca Webera.

Marek Wieroński

[tekst pochodzi ze strony bearton.pl]

cdb-047
KOMPOZYTOR Fryderyk Chopin (1810-1849)
WYKONAWCA Janusz Olejniczak (fortepian)
INSTRUMENT / OBSADA Fortepian
MIEJSCE WYDANIA Warszawa
WYDAWCA BeArTon
ROK WYDANIA 2009
OPIS FIZYCZNY 1 płyta (CD)
SERIA Wydanie Narodowe (BeArTon)
KATEGORIA I TAGI
  • Muzyka
  • Muzyka romantyczna
  • romantyzm
  • muzyka fortepianowa
  • walzes