Officium Defunctorum / Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński, Michał Sławecki

34,00 zł
Ilość
dostępny

Zawartość płyty

Officium defunctorum

Ad Missam

1. Introitus Requiem aeternam [2'27'']
2. Responsorium-Graduale Requiem aeternam [4'00'']
3. Tractus Absolve Domine [2'19'']
4. Sequentia Dies irae [7'55'']
5. Offertorium Domine Jesu Christe [4'24'']
6. Communio Lux aeterna [3'03'']

In Vigilia

7. Invitatorium Regem cui omnia [5'10'']

In primo nocturno

8. Antiphona Dirige Domine [4'52'']
9. Versiculus Dirige domine [0'32'']
10. Lectio Iob 7,16-21 [1'42'']
11. Responsorium Putasne mortuus [2'31'']
12. Lectio Iob 10,1-7 [2'12'']
13. Reponsorium Cognoscimus Domine [4'41'']

Exequie

14. Responsorium Subvenite sancti Dei [2'48'']
15. Responsorium Memento mei Domine [2'06'']

Ex traditione paulinorum

16. Responsorium Credo quod Redemptor meus vivit [2'48'']
17. Responsorium Heu michi Domine [2'37'']
18. Responsorium Redemptor meus vivit [2'25'']
19. Responsorium Libera me Domine [3'28'']

Opis

Dla celów niniejszego nagrania wykorzystano paulińskie źródła zachowane w Archiwum na Jasnej Górze. Zapis invitatorium, psalmodii pierwszego nokturnu oraz „węgierskiego” responsorium Cognoscimus pochodzi z Cantuale-Processionale z ok. 1520 roku (ms. 583 R). Z tego samego zaczerpnięto paulińskie wersje pogrzebowych responsoriów Subvenite sancti i Memento mei. Formuły do recytacji lektur z księgi Hioba zrekonstruowano na podstawie rękopisów XIX-wiecznych, w których zanotowano „zasadę tonów w zgromadzeniu [paulinów] praktykujących się”. Wybrane responsoria matutinum drugiej serii zaczerpnięto z jasnogórskiego kodeksu 577 R, którego główną część zajmuje „prywatny” modlitewnik, ale w którym wpisano także lokalną wersję tonów psalmowych i właśnie officium defunctorum. Rękopis, który powstał ok. 1500 roku, używany był w parafii paulińskiej w Oporowie. Melodie, w wersji używanej zapewne przez polskich paulinów w średniowieczu zachowały się w rękopiśmiennym Graduale Romanum z ok. 1596 roku (Jasna Góra, rkp. I-913), w którym „nowy” ryt kurii rzymskiej połączono z lokalnym przekazem chorału. Rękopis ten, pochodzący z klasztoru z Wieluniu, podobnie jak chorałowe melodie z rękopisu z Oporowa, świadczy o pewnej odrębności polskiej prowincji w stosunku do węgierskiej macierzy jeśli chodzi o warstwę muzyczną liturgii.

mcd-61
WYKONAWCA Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński, Witold Perłowski (solista), Michał Sławecki (solista), Michał Sławecki (dyrygent)
INSTRUMENT / OBSADA Głos solowy, Zespół wokalny
MIEJSCE WYDANIA Warszawa
WYDAWCA Musicon
ROK WYDANIA 2017
OPIS FIZYCZNY 1 płyta (CD)
SERIA Musica Claromontana - Gregorian Chant (Musicon), Jasnogórska Muzyka Dawna - Chorał Gregoriański (Musicon)
KATEGORIA I TAGI
  • Muzyka
  • Muzyka średniowieczna i chorał