Il continuo virtuoso
A violino e violone o cimbalo, czyli „na skrzypce i wiolonczelę lub klawesyn”. W tej instrukcji instrumentacyjnej, typowej dla sonaty włoskiej czasów Corellego, najważniejszy jest spójnik „lub”. Daje on bowiem możliwość wyboru instrumentu towarzyszącego skrzypcom i wyraźnie sugeruje, że niektóre sonaty powinno się wykonywać w duecie. Z możliwości tej skorzystali Martyna Pastuszka i Tomasz Pokrzywiński – dwoje cenionych muzyków reprezentujących ruch wykonawstwa historycznego.
Muzyczne ścieżki tych artystów przecinały się wielokrotnie. Już jako młodzi muzycy zagrali wspólnie dziesiątki koncertów i nagrali kilka płyt z orkiestrą Arte dei Suonatori. Po wielu latach zdobywania doświadczeń w renomowanych europejskich zespołach muzyki dawnej, spotkali się ponownie – tym razem w prowadzonej przez Martynę Pastuszkę {oh!} Orkiestrze. Współpraca obojga muzyków okazała się niezwykle udana i w naturalny sposób przeniosła się również na grunt kameralny, doprowadzając między innymi do powstania niniejszego albumu.
Il continuo virtuoso to owoc wieloletniej fascynacji możliwościami wiolonczeli jako instrumentu realizującego basso continuo. Tomasz Pokrzywiński ukazuje na tej płycie nieznane oblicze wiolonczeli, odnosząc się do zapomnianej historycznej praktyki wirtuozowskich, improwizowanych akompaniamentów, z których słynęło wielu wiolonczelistów z przełomu XVII i XVIII wieku. Z pozoru prosta linia basu przeobraża się tu w mieniącą się kolorami, barwną fakturę, będącą równorzędnym partnerem dla bogato zdobionej partii skrzypiec. Dialog dwóch instrumentów staje się przez to bardziej dynamiczny, wyrazisty i wciągający, ukazując w pełni bogactwo i różnorodność prezentowanych utworów.
Tracklista:
Arcangelo Corelli (1653–1713) Sonata e-moll op. 5 nr 8 |
|
|
|
[1] |
Preludio: Largo |
4:58 |
|
[2] |
Allemanda: Allegro |
2:11 |
|
[3] |
Sarabanda: Largo |
3:13 |
|
[4] |
Giga: Allegro |
1:56 |
|
Antonio Vivaldi (1687–1741) Sonata d-moll op. 2 nr 3 |
|
|
|
[5] |
Preludio: Andante |
7:40 |
|
[6] |
Corrente: Allegro |
1:55 |
|
[7] |
Adagio |
1:45 |
|
[8] |
Giga: Allegro |
1:52 |
|
Gasparo Visconti (1683–1713?) Sonata g-moll op. 1 nr 3 |
|
|
|
[9] |
Largo |
2:49 |
|
[10] |
Allemanda: Allegro |
1:38 |
|
[11] |
Grave |
1:54 |
|
[12] |
Gigha: Allegro |
2:03 |
|
Francesco Maria Veracini (1690–1768) Sonata g-moll op. 1 nr 1 |
|
|
|
[13] |
Overtura: Largo – Allegro – Adagio – Allegro |
5:56 |
|
[14] |
Aria: Affetuoso |
4:42 |
|
[15] |
Paesana: Allegro |
2:03 |
|
[16] |
Minuet: Allegro |
1:38 |
|
[17] |
Giga: Allegro |
3:11 |
|
Total time: 51:46 |
KOMPOZYTOR | Arcangelo Corelli (1653-1713), Antonio Vivaldi (1678-1741), Gasparo Visconti (1683-1713?), Francesco Maria Veracini (1690-1768) |
WYKONAWCA | Martyna Pastuszka (skrzypce), Tomasz Pokrzywiński (wiolonczela) |
REALIZACJA / REŻYSERIA | Tomasz Pokrzywiński |
INSTRUMENT / OBSADA | Skrzypce, Wiolonczela |
OPRACOWANIE / REDAKCJA | Tomasz Pokrzywiński (nota programowa), Jakub Jakubaszek, Emilia Dudkiewicz (redaktor wydawca) |
TŁUMACZENIE | Żaneta Pniewska |
ILUSTRACJE / OPRAC. GRAF. | Barbara Żach |
WYDANIE | Wydanie 1. |
MIEJSCE WYDANIA | Warszawa |
WYDAWCA | Chopin University Press |
ROK WYDANIA | 2023 |
OPIS FIZYCZNY | 1 płyta (CD) |
KATEGORIA I TAGI |
|