Józef Wieniawski: 6 Pieśni op. 50

20,00 zł
Ilość

Twórczość Józefa Wieniawskiego zawsze pozosta­wała w cieniu twórczości starszego brata Henryka, wybit­nego skrzypka i kompozytora. Choć obaj byli wspaniały­mi wirtuozami, z czasem zarówno twórczość młodszego mi z braci, jak i pamięć o jego kunszcie pianistycznym ule­gły zapomnieniu. Przykładem takiego stanu rzeczy jest pieśń, a właściwie – biorąc pod uwagę skłonność Wie­niawskiego do sięgania po teksty poetów obcojęzycznych, zwłaszcza niemieckich i francuskich – Lied. Jest to dzie­dzina kameralistyki, którą Wieniawski upodobał sobie szczególnie.

Ukoronowanie tej twórczości stanowi zbiór 6 Lie­der von Joseph Wieniawski der op. 50, dotychczas istniejący jedynie w formie rękopisu. Utwory powstały w Brukseli pomiędzy 5 października 1895 roku a 7 stycznia 1896 roku. Wieniawski dobrał teksty według autorskiego klucza, two­rząc cykl spójny zarówno pod względem „fabularnym”, jak i muzycznym: Heinrich Heine, Johann Wolfgang Goethe, ponownie Heine, Goethe, Heine, wreszcie Wilhelm Müller (ulubiony poeta uważanego za twórcę austriackiego Lie­du Franza Schuberta). Słowa każdej z pieśni uzupełniono w rękopisie ich francuską wersją w tłumaczeniu Theodo­w Theodo­ra Anthemisa, co stanowiło powszechną praktykę i znak tamtych czasów – można też powiedzieć, że Wieniawski dostosowywał się tym sposobem do wymogów rynku.

Podczas gdy inne kompozycje Wieniawskiego są rozbudowane fakturalnie, w pieśniach z op. 50 zachowu­je on idealną równowagę pomiędzy atrakcyjnością partii je fortepianowej a jej spójnością ze sferą wokalno-tekstową. […] W warstwie mu­zycznej widać wyraźną inspirację słowem. Partia fortepia­nu i linia wokalna (pieśni mogą być wykonywane przez głosy sopranowe, ale raczej o ciemniejszej barwie, a także niższe głosy żeńskie) pozostają jak gdyby w symbiozie, co przekłada się na brzmienie dojrzałe warsztatowo, uroz­maicone i osobiste pod względem wymowy. […]

Niniejsza edycja źródłowa stanowi pierwsze w  hi­storii wydanie 6 Lieder von Joseph Wieniawski
op. 50 – zbioru będącego jednocześnie jedną z ostatnich kom­pozycji Józefa Wieniawskiego i ukazujących jego w pełni pozycji rozwinięty warsztat kompozytorski.

Ze wstępu Roberta Morawskiego i Karola Rzepeckiego

KOMPOZYTOR Józef Wieniawski (1837-1912)
INSTRUMENT / OBSADA Sopran, Fortepian
OPRACOWANIE / REDAKCJA Robert Morawski (red. nauk.), Jakub Jakubaszek (opracowanie red. tekstu, projekt okładki), Karol Rzepecki (skład nut), Paweł Zawada (konsultacja merytoryczna i techniczna składu), Łukasz Farcinkiewicz (red. prowadzący)
TŁUMACZENIE Żaneta Pniewska
WYDANIE Wydanie 1.
MIEJSCE WYDANIA Warszawa
WYDAWCA Chopin University Press
ROK WYDANIA 2022
LICZBA STRON 44
OPIS FIZYCZNY Partytura
OPRAWA Oprawa miękka
ISBN / ISSN / ISNM 9790801518835
KATEGORIA I TAGI
  • Nuty
  • Pieśni
  • Muzyka XIX wieku
  • pieśni
  • Wieniawski
  • muzyka XIX wieku
  • 6 Pieśni op. 50
  • Zobacz także