Aldona Nawrocka: Diptichos
Tytuł kompozycji zaczerpnięty został z greki i oznacza „podwójnie złożony”. Inspiracją do jego napisania była praca Henriego Matisse’a Forms White Torso and Blue Torso, a ściślej rzecz biorąc, dwa aspekty dzieła fowisty: forma i kolor. Utwór cechuje się dualizmem konstrukcyjnym – pierwsza część to „white”, druga zaś „blue” – ale do kwadratu: obie części są bowiem prezentowanie dwukrotnie, tyle że w innym „odcieniu”. Trębacz zmienia barwę instrumentu za pomocą tłumików (cup, straight, wa-wa, harmon), organista natomiast –poprzez registrację. Mimo że obie części bazują na tym samym materiale skalowym, są mocno skontrastowane: pierwsza ma charakter szumowo-pasmowy, z dużą tendencją do przenikania się barw obu instrumentów i specyficznego nakładania „pogłosów”, w drugiej z kolei odnajdziemy elementy synkopowanych rytmów jazzowych – trąbka staje się liderem, organy zaś nieoczywistym, swingującym akompaniamentem.
KOMPOZYTOR | Aldona Nawrocka (1977-) |
INSTRUMENT / OBSADA | Trąbka, Organy |
OPRACOWANIE / REDAKCJA | Bartosz Jakubczak (red. nauk.), Jakub Jakubaszek (opracowanie red. i skład tekstu, przygotowanie okładki), Paweł Bazan (skład nut), Łukasz Farcinkiewicz (red. prowadzący) |
TŁUMACZENIE | Żaneta Pniewska |
ILUSTRACJE / OPRAC. GRAF. | Krzysztof Kubicki, Mateusz Żaboklicki (zdjęcia) |
WYDANIE | Wydanie 1. |
MIEJSCE WYDANIA | Warszawa |
WYDAWCA | Chopin University Press |
ROK WYDANIA | 2023 |
LICZBA STRON | 12 |
OPIS FIZYCZNY | Partytura |
OPRAWA | Oprawa miękka |
SERIA | Nowa Polska Muzyka Kameralna / New Polish Chamber Music |
ISBN / ISSN / ISNM | 9790801583215 |
KATEGORIA I TAGI |
|