Mikołaj Majkusiak, Andrzej Karałow, Marta Ptaszyńska: Accordion Concertos (Klaudiusz Baran)

32,00 zł

NOMINACJA DO NAGRODY FRYDERYK 2023

ZŁOTY DYPLOM MUZYCZNE ORŁY 2023

Ilość

Zawartość:

Mikołaj Majkusiak (*1983)

Chamber Concerto na akordeon i orkiestrę smyczkową (2020)

 

[1]

I Con fuoco

3:10

[2]

II Tranquillo

4:46

[3]

III Rondo

3:20

[4]

IV Adagio

5:11

[5]

V Furioso

3:18

Andrzej Karałow (*1991)

 

[6]

Dunes na akordeon solo, smyczki i perkusję (2019)

20:12

Marta Ptaszyńska (*1943)

Magiczna podróż. Koncert na akordeon i orkiestrę (2021)

Wydawcą utworu Magiczna podróż. Koncert na akordeon i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

 

[7]

I

8:26

[8]

II

8:51

Total time: 57:20

world premiere recording

Album prezentuje koncerty akordeonowe Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Majkusiaka i Andrzeja Karałowa skomponowane dla jednego z najznakomitszych wirtuozów tego instrumentu – Klaudiusza Barana. Soliście towarzyszy Chopin University Chamber Orchestra pod dyrekcją Michała Klauzy. „Chociaż wszystkie trzy utwory powstały mniej więcej w tym samym czasie (2019–2021), to świetnie odzwierciedlają odrębność stylu autorów i rozmaitość ich podejścia do materii dzieła” (Krzysztof Lipka).

Zarejestrowane na płycie trzy bardzo różne koncerty akordeonowe mogą stanowić znakomity przykład odbicia w dźwięku złożoności nieopisywalnego słowem człowieczego bytowania w pełni kultury i własnego duchowego dorobku.

 

Chamber Concerto Majkusiaka to muzyka bardzo silnie osadzona w tradycji, a jednocześnie na wskroś nowoczesna, żywiołowa, emocjonalna, pełna temperamentu, o wyraźnych wpływach ludowości. Dunes Karałowa to dzieło rozpoetyzowane, przepełnione oniryczną aurą, przeniknięte symboliką. Mimo licznych fragmentów o silnej ekspresji i gwałtownych wzrostach brzmienia, odbieramy wrażenie obcowania z przejrzystą, kruchą, filigranową materią, która wydaje się nam wymykać. Magiczna podróż Marty Ptaszyńskiej jest kompozycją programowo kontynuującą język klasyki nowoczesności: abstrakcyjna, lecz niewolna od efektów charakterystycznych, wielowymiarowa i mozaikowa, nietypowa kolorystycznie i sonorystycznie znakomicie oddaje sytuację muzyki w dzisiejszych czasach, odnajdującej wciąż na nowo to, co nieuchwytne, i wyrażającej to, co niewyrażalne.

 

Klaudiusz Baran pokazuje się jako interpretator niezawodny, wrażliwy i wnikliwy analityk prezentowanych utworów, bezbłędnie trafiający z nastrój i myśl dzieła. W jego interpretacji popis instrumentalny jest znakomicie podporządkowany wyższemu celowi – muzyce w całej jej złożoności i pięknie.

KOMPOZYTOR Mikołaj Majkusiak (1983- ), Andrzej Karałow (1991- ), Marta Ptaszyńska (1943- )
WYKONAWCA Michał Klauza (dyrygent), Klaudiusz Baran (akordeon), Chopin University Chamber Orchestra
REALIZACJA / REŻYSERIA Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, Igor Szymański, Justyna Popiel, Maciej Wiejaczka
INSTRUMENT / OBSADA Orkiestra kameralna, Akordeon
OPRACOWANIE / REDAKCJA Krzysztof Lipka (nota programowa), Jakub Jakubaszek (redakcja, projekt graficzny i skład), Emilia Dudkiewicz (redaktor wydawca)
TŁUMACZENIE Żaneta Pniewska
ILUSTRACJE / OPRAC. GRAF. Emilia Stec (zdjęcie na okładce)
WYDANIE Wydanie 1.
MIEJSCE WYDANIA Warszawa
WYDAWCA Chopin University Press
ROK WYDANIA 2022
OPIS FIZYCZNY 1 płyta (CD)
ISBN / ISSN / ISNM 5906874951545
KATEGORIA I TAGI
  • Płyty
  • Muzyka współczesna
  • Muzyka koncertująca
  • Muzyka akordeonowa
  • Muzyka polska
  • akordeon
  • Koncerty akordeonowe
  • orkiestra kameralna
  • accordion concertos
  • Zobacz także