

Zawartość:
Mikołaj Majkusiak (*1983) Chamber Concerto na akordeon i orkiestrę smyczkową (2020) |
|
|
[1] |
I Con fuoco |
3:10 |
[2] |
II Tranquillo |
4:46 |
[3] |
III Rondo |
3:20 |
[4] |
IV Adagio |
5:11 |
[5] |
V Furioso |
3:18 |
Andrzej Karałow (*1991) |
|
|
[6] |
Dunes na akordeon solo, smyczki i perkusję (2019) |
20:12 |
Marta Ptaszyńska (*1943) Magiczna podróż. Koncert na akordeon i orkiestrę (2021) Wydawcą utworu Magiczna podróż. Koncert na akordeon i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. |
|
|
[7] |
I |
8:26 |
[8] |
II |
8:51 |
Total time: 57:20 world premiere recording |
Album prezentuje koncerty akordeonowe Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Majkusiaka i Andrzeja Karałowa skomponowane dla jednego z najznakomitszych wirtuozów tego instrumentu – Klaudiusza Barana. Soliście towarzyszy Chopin University Chamber Orchestra pod dyrekcją Michała Klauzy. „Chociaż wszystkie trzy utwory powstały mniej więcej w tym samym czasie (2019–2021), to świetnie odzwierciedlają odrębność stylu autorów i rozmaitość ich podejścia do materii dzieła” (Krzysztof Lipka).
Zarejestrowane na płycie trzy bardzo różne koncerty akordeonowe mogą stanowić znakomity przykład odbicia w dźwięku złożoności nieopisywalnego słowem człowieczego bytowania w pełni kultury i własnego duchowego dorobku.
Chamber Concerto Majkusiaka to muzyka bardzo silnie osadzona w tradycji, a jednocześnie na wskroś nowoczesna, żywiołowa, emocjonalna, pełna temperamentu, o wyraźnych wpływach ludowości. Dunes Karałowa to dzieło rozpoetyzowane, przepełnione oniryczną aurą, przeniknięte symboliką. Mimo licznych fragmentów o silnej ekspresji i gwałtownych wzrostach brzmienia, odbieramy wrażenie obcowania z przejrzystą, kruchą, filigranową materią, która wydaje się nam wymykać. Magiczna podróż Marty Ptaszyńskiej jest kompozycją programowo kontynuującą język klasyki nowoczesności: abstrakcyjna, lecz niewolna od efektów charakterystycznych, wielowymiarowa i mozaikowa, nietypowa kolorystycznie i sonorystycznie znakomicie oddaje sytuację muzyki w dzisiejszych czasach, odnajdującej wciąż na nowo to, co nieuchwytne, i wyrażającej to, co niewyrażalne.
Klaudiusz Baran pokazuje się jako interpretator niezawodny, wrażliwy i wnikliwy analityk prezentowanych utworów, bezbłędnie trafiający z nastrój i myśl dzieła. W jego interpretacji popis instrumentalny jest znakomicie podporządkowany wyższemu celowi – muzyce w całej jej złożoności i pięknie.
KOMPOZYTOR | Mikołaj Majkusiak (1983- ), Andrzej Karałow (1991- ), Marta Ptaszyńska (1943- ) |
WYKONAWCA | Michał Klauza (dyrygent), Klaudiusz Baran (akordeon), Chopin University Chamber Orchestra |
REALIZACJA / REŻYSERIA | Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, Igor Szymański, Justyna Popiel, Maciej Wiejaczka |
INSTRUMENT / OBSADA | Orkiestra kameralna, Akordeon |
OPRACOWANIE / REDAKCJA | Krzysztof Lipka (nota programowa), Jakub Jakubaszek (redakcja, projekt graficzny i skład), Emilia Dudkiewicz (redaktor wydawca) |
TŁUMACZENIE | Żaneta Pniewska |
ILUSTRACJE / OPRAC. GRAF. | Emilia Stec (zdjęcie na okładce) |
WYDANIE | Wydanie 1. |
MIEJSCE WYDANIA | Warszawa |
WYDAWCA | Chopin University Press |
ROK WYDANIA | 2022 |
OPIS FIZYCZNY | 1 płyta (CD) |
ISBN / ISSN / ISNM | 5906874951545 |
KATEGORIA I TAGI |
|